Jak działa wyszukiwarka Google?
Po co zostało stworzone Google? Misja Google.
“Google Inc. koncentruje się na zapewnieniu najlepszej jakości wyszukiwania w sieci WWW. Dzięki innowacyjnym postępom w technologii wyszukiwania Google pomaga użytkownikom szybko i skutecznie znaleźć informacje, których szukają” 1999
http://web.archive.org/web/19991013123017/http:/google.com/factsheet.html
“Nasza misja to porządkowanie informacji z całego świata oraz udostępnianie ich do ogólnego użytku”
“Naszym celem jest zawsze dostarczenie najbardziej użytecznych i istotnych informacji”
https://www.google.com/search/howsearchworks/
Skąd taka dziwna nazwa?
“10^100 (a gigantic number) is a googol, but we liked the spelling „Google” better. We picked the name „Google” because our goal is to make huge quantities of information available to everyone. And it sounds cool and has only six letters.”
http://web.archive.org/web/19990221202430/http://www.google.com/company.html
Dlaczego Google osiągnęło sukces? – historia Google
Bo bardzo dobrze zaspokaja potrzeby użytkowników.
Innowacja, (pozorna) prostota, skuteczność.
Model biznesowy opierający się (początkowo) na publikowaniu reklam tekstowych w wynikach wyszukiwania.
“W 2018 r. przeprowadziliśmy 654 680 eksperymentów, w których jakość oceniali odpowiednio przeszkoleni zewnętrzni specjaliści. Miały też miejsce testy na żywo. W wyniku tych działań dodaliśmy do wyszukiwarki ponad 3234 usprawnienia.”
Jak Google wdraża zmiany?
Włączamy funkcję u niewielkiej grupy użytkowników, zwykle rozpoczynając od 0,1%. Gdy zgromadzimy wystarczającą ilość danych, porównujemy grupę doświadczalną z grupą kontrolną
Na czym zarabia Google
Na reklamach genialnie dopasowanych do potrzeb użytkowników.
“Od zawsze uważaliśmy, że każdy powinien mieć bezpłatny dostęp do dobrych jakościowo informacji. Dzięki reklamom możemy zaoferować użytkownikom darmową wyszukiwarkę, która jest przydatna dla wszystkich, niezależnie od dochodu czy poziomu wykształcenia.”
Na co najwięcej wydaje Google?
Na badania i rozwój – 21 mld $ w 2018 roku
Google to nie tylko wyszukiwarka. Google, Gmail, YouTube, Mapy… – produkty Google
Wyszukiwarka, Gmail, YouTube, Mapy, Dysk, Chrome, Tłumacz, Zdjęcia, Android, Google Groups, Google Pay
Kupione lub opracowane. Google kupiło ok. 200 firm (użytkownicy, technologie, zasoby)
Pełna lista produktów Google:
Największa konkurencja Google (wyszukiwarki)
Udział Google w rynku wyszukiwarek:
- Chiny – 3% (Baidu)
- Rosja – 52% (Yandex)
- Białoruś – 65% (Yandex)
- Ukraina – 85% (Yandex)
- Czechy – 85% (Seznam)
- Korea płd – 75% (Naver)
- Japonia – 80% (Yahoo Japan)
- Polska – 98%
- Świat – ok. 75%
Największa konkurencja Google
„Wiele osób uważa, że naszą główną konkurencją jest Bing lub Yahoo. Ale tak naprawdę naszym największym konkurentem w zakresie wyszukiwania jest Amazon”.
“Ale co ważniejsze, ktoś gdzieś w garażu strzela do nas. Wiem, bo nie tak dawno byliśmy w tym garażu. Zmiana pochodzi z miejsca, w którym najmniej się jej spodziewasz. . . Następny Google nie zrobi tego, co robi Google, tak jak Google nie zrobił tego, co zrobił AOL. Wynalazki są zawsze dynamiczne, a wynikające z nich wstrząsy powinny dać nam pewność, że przyszłość nie będzie statyczna.”
Eric Schmidt, 2014
https://searchengineland.com/googles-eric-schmidts-berlin-speech-biggest-search-competitor-amazon-205761
Dominacja Google w Europie
Unijne przepisy ochrony konkurencji
“Komisja Europejska nałożyła grzywnę w wysokości 4.34 mld euro na firmę Google za naruszenie unijnych przepisów ochrony konkurencji. Według KE od 2011 r. Google nakłada niezgodne z prawem ograniczenia na producentów urządzeń z systemem Android i operatorów sieci komórkowych, aby ugruntować swoją przewagę na rynku wyszukiwarek internetowych.
Kilka dni temu pojawiły się doniesienia że KE kończy prace nad tym postępowaniem, a kara nałożona na Google może przekroczyć rekordową kwotę 2,42 mld euro za nadużywanie pozycji dominującej poprzez bezprawne faworyzowanie własnej porównywarki cenowej, którą Google został ukarany przez KE w czerwcu ub.r. Teraz ogłoszono, że obecna kara finansowa wynosi 4,34 mld euro.”
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/unia-europejska-naklada-na-google-rekordowa-kare-4-34-mld-euro-za-praktyki-monopolistyczne
Skala działania Google dziś
Wyszukiwarka:
Średnio 71.780 zapytań na sekundę. Google obsługuje 6.200.000.000 zapytań dziennie.
Android:
W 2012 roku już 64% smartfonów i tabletów pracowało na bazie Androida.
https://gs.statcounter.com/press/android-overtakes-windows-for-first-time
Youtube (2017):
- 2 miliardy użytkowników odwiedza co miesiąc YouTube, a widzowie oglądają codziennie ponad miliard godzin filmów i generują miliardy wyświetleń.
- Każdej minuty na YouTubie ląduje ponad 500 godzin materiałów.
- Miliard godzin obejrzanych treści dziennie.
- Podczas jednej sesji na YouTube spędzamy średnio 40 minut.
- Najpopularniejszym filmem na YouTube jest teledysk do utworu „Despacito” na kanale Luis Fonsi Official. Klip ma 6,4 mld wyświetleń (stan na 8 września 2019).
- Najpopularniejszym kanałem na YouTube jest T-Series (poza założonymi przez YouTube kanałami Gry, Muzyka, które posiadają odpowiednio 83 mln oraz 107,7 mln subskrypcji). Posiada on 111 mln subskrypcji i 81,0 mld wyświetleń filmów (stan na 30 sierpnia 2019).
https://pl.wikipedia.org/wiki/YouTube
Ile Google na nas zarabia?
Przychody Google przeliczone na 1 zapytanie – 6 centów.
Wyniki za 2018 rok
Co się dzieje w momencie wpisywania zapytania do Google?
Jak WYGLĄDAŁA strona z wynikami wyszukiwania?
Na początku Google było wyszukiwarką stron internetowych, na których można było znaleźć odpowiedzi na pytania.
Jak DZIŚ wygląda strona z wynikami wyszukiwania?
Dziś Google jest wyszukiwarką odpowiedzi.
Personalizowane strony z wynikami wyszukiwania
Personalizowanie strony z wynikami wyszukiwania
Wyniki wyszukiwania można dostosować do swoich potrzeb.
Przeszukaj odwiedzone strony
Wyszukiwania zaawansowane
Jak ludzie korzystają z wyszukiwarki?
Prywatność (?) w Google
Nie istnieje.
Deklaracje: https://safety.google/privacy/
Dane dotyczące wyszukiwania w Google
Dane zapisywane na Twoim koncie pozwalają nam oferować Ci bardziej spersonalizowane usługi Google. Wybierz, które ustawienia mają zapisywać dane na Twoim koncie Google.
Zapisuje aktywność podejmowaną przez Ciebie na stronach i w aplikacjach Google (wraz ze związanymi z nią informacjami, takimi jak lokalizacja), by przyspieszyć wyszukiwanie, prezentować lepsze rekomendacje i personalizować Mapy, wyszukiwarkę i inne usługi Google pod kątem Twoich potrzeb i zainteresowań
Dane po wylogowaniu się z Google
Wyniki wyszukiwania i reklamy mogą być dostosowywane na podstawie aktywności związanej z wyszukiwaniem, nawet gdy się nie zalogujesz.
Jeśli chcesz przeszukiwać internet, nie zapisując swojej aktywności związanej z wyszukiwaniem, w przeglądarce (np. Chrome lub Safari) możesz użyć trybu przeglądania prywatnego.
Moje konto w Google
Moja aktywność w Google
Zarządzanie swoimi informacjami (Pomoc Google)
Jak inne firmy odpowiadają na problemy (?) z prywatnością Google?
Na przykład tak:
Qwant – Wyszukiwarka, która szanuje Twoją prywatność
Qwant — pobierz to rozszerzenie do 🦊 Firefoksa (pl)
Wyszukiwarka przetwarza 10 milionów zapytań dziennie.
Raport przejrzystości Google
Reklamy polityczne w Polsce
Czy Google zbiera o nas dane po wylogowaniu się z konta Google?
Jak Google sortuje strony w wynikach wyszukiwania?
Co to jest PageRank?
Jak dokładnie działa algorytm Google?
“Algorytm Google podlega ciągłym usprawnieniom, dlatego nie zalecamy prób rozszyfrowywania go ani dostosowywania do niego stron. Po prostu skup się na tworzeniu treści, które będą miały wysoką jakość i będą przydatne dla użytkowników. Przestrzegaj też wskazówek dla webmasterów.”
Jak działały wyszukiwarki przed Google?
Czy warto być widocznym w wynikach wyszukiwania?
Co zrobić, żeby być widocznym w wynikach wyszukiwania?
Jak prowadzić/poprawić stronę internetową, żeby była zgodna z wymaganiami Google?
Do czego służyć ma strona internetowa?
Konwersje – miara sukcesu
Czy Google pomaga być widocznym w wynikach wyszukiwania?
Teorie spiskowe (?) o widoczności stron w wynikach wyszukiwania.
Czy za obecność w wynikach wyszukiwania się płaci?
“Google nie przyjmuje opłat za częstsze skanowanie witryn ani poprawę ich pozycji w rankingu. Jeśli ktoś twierdzi inaczej, po prostu się „myli”.
Jeśli wprowadzamy zmiany w wyszukiwarce, to zawsze po to, by poprawić przydatność wyświetlanych wyników. Dlatego nigdy nie przyjmujemy płatności za uwzględnienie strony w wynikach wyszukiwania.”
Co wpływa na kolejność stron w wynikach wyszukiwania?
Jak prowadzić stronę, żeby była wysoko w Google?
Co jeszcze robić (poza stroną), żeby podnieść pozycję strony?
Ile trwa poprawianie pozycji (pozycjonowanie) w Google?
Czy pozycjonowanie w Google to praca jednorazowa?
Jak sprawdzić czy strona została zindeksowana?
Jak sprawdzić czy strona jest wysoko w Google?
Czy wystarczy być wysoko w Google?
Jakie narzędzia udostępnia Google?
Co zrobić, jeżeli NIE DA SIĘ uzyskać efektów “bezpłatnie” lub efekt musi być JUŻ?
System reklamowy Google Ads
Reklamy w wynikach wyszukiwania
Reklama w sieci reklamowej Google i YouTube
Remarketing
Jak mierzyć skuteczność działania Google Ads?
Interpretowanie danych:
Jak to się zaczęło?
1 czerwca 2003: Jeszcze Premium Sponsorships i AdWords:
3 czerwca 2003: Zostaje tylko AdWords:
Skąd biorą się reklamy w Google?
Kto może reklamować się Google?
Czy warto reklamować się Google Ads?
Czy ludzie klikają w płatne linki w wynikach wyszukiwania?
Czy ludzie odróżniają płatne linki w wynikach wyszukiwania?
“Gdy korzystasz z wyszukiwarki Google, w wynikach wyszukiwania mogą się wyświetlać reklamy. Uważamy, że wyniki płatne trzeba wyraźnie odróżnić od bezpłatnych, dlatego reklamy są odpowiednio oznakowane, a dzięki temu łatwe do odróżnienia od pozostałych stron.”
Jak może wyglądać reklama w Google?
Jak Google dopasowuje reklamy?
“Dokładamy wszelkich starań, by wyświetlać wyłącznie reklamy powiązane z zapytaniem wpisanym w wyszukiwarce Google. Pobieramy opłaty od reklamodawców tylko wtedy, gdy użytkownicy reagują na reklamę. Z tego powodu zależy nam na wyświetlaniu wyłącznie użytecznych reklam.”
“Dlaczego widzisz daną reklamę?”
Personalizacja reklam
Czy można wyłączyć personalizację reklam?
Blokowanie reklam na stronach, które wyświetlają uciążliwe lub wprowadzające w błąd reklamy (zalecane)
chrome://settings/content
Czy zdarzają się reklamy niedopasowane?
Reklama w wynikach wyszukiwania
Reklama w sieci reklamowej i Youtube
Co to jest targetowanie reklam?
Jakie są możliwości targetowania w Google Ads
Remarketing
Podstawowe pojęcia w Google Ads
Struktura konta reklamowego Google Ads
Jak wygląda tworzenie reklamy w Google?
Jak tworzony jest ranking reklam?
Jak mierzyć skuteczność działania Google Ads
Nieuczciwe praktyki firm obsługujących reklamy
Dobre praktyki w Google Ads
Jakich rzeczy unikać w Google Ads?
Ile kosztuje reklama w Google?
Pozycjonowanie czy Google Ads?
Czy reklama w Google Ads może być bezpłatna?
A jeżeli nie wystarczą statystyki Google Ads, to czym je uzupełnić?
16:00 – 16:15. Przerwa kawowa.
Google Analytics – analiza skuteczności działania serwisów internetowych
Podstawowe pojęcia w Google Analytics
Jak często przeglądać statystyki?
Czy można mierzyć statystyki strony jeżeli użytkownik jeszcze nie wszedł na stronę?
Google Search Console – poprawianie widoczności serwisów internetowych w Google
“Narzędzie Search Console pomaga webmasterom w rozwiązywaniu problemów, pokazując błędy znalezione na ich stronach oraz wskazówki, jak je naprawić.”
Jak często przeglądać raporty?
Darmowa reklama w Google jest możliwa – Google Ad Grants
Google Ad Grants – grant 40.000 zł miesięcznie na reklamy w Google